Laatste nieuws

Probleem van onjuiste waarschuwing Trojan.FakeAlert.5 als gevolg van een update

March 2010


We willen u onze excuses aanbieden vanwege het probleem dat zich heeft voorgedaan met een update van BitDefender voor de 64-bit Windows-systemen.

De gewraakte update is verwijderd en we hebben snel gewerkt aan herstel van de problemen die de gebruikers die deze update hadden gedownload tegen zijn gekomen. Hieronder vindt u enige informatie over dit probleem:
Op zaterdag 20 maart jongstleden hebben we een update voor de 64-bit systemen verwezenlijkt (beschikbaar op onze servers tussen 8 uur en 11.30 uur) die het in quarantaine plaatsen van talloze bestanden van Windows en BitDefender tot gevolg had. We hebben een patch aangemaakt die alle bestanden in quarantaine herstelt.
Meer technische informatie en de te volgen procedure voor elk systeem (XP 64b, Vista 64b en Windows 7 64b) zijn beschikbaar via deze link: http://www.bitdefender.com/site/KnowledgeBase/consumer/#638

We bieden u hierbij onze excuses aan voor deze fout en we stellen vanaf nu nieuwe procedures in om te voorkomen dat een dergelijk probleem zich in de toekomst nogmaals voor zou kunnen doen.
We willen u de bijgewerkte elementen betreffende het probleem met Trojan.FakeAlert.5 verschaffen:

De producten van BitDefender die draaien op 64-bit systemen hebben problemen ondervonden die te maken hadden met een defecte update. Talloze bestanden van Windows en BitDefender werden onjuist gedetecteerd als Trojan.FakeAlert.5 en in quarantaine geplaatst. Gebaseerd op de informatie waar we over beschikken, worden alleen .exe, .dll en andere binaire bestanden in quarantaine geplaatst (dit betreft dus geen enkele afbeelding of document). Als gevolg daarvan werkt BitDefender op sommige systemen niet meer, net als bepaalde toepassingen en Windows start niet meer op deze systemen.

Diverse informatie:
� Een artikel met de beschrijving van de oplossing is sinds zaterdag beschikbaar via deze link:
http://www.bitdefender.com/site/KnowledgeBase/consumer/#638
� De offici�le site van BitDefender is al geactualiseerd met een mededeling over dit punt.
� Er is een patch ter beschikking gesteld om dit probleem op te lossen.
� Op internet zijn meerdere artikelen met hulp verspreid, maar deze lossen het probleem niet volledig op. We vragen u om uitsluitend de offici�le instructies en suggesties van BitDefender te gebruiken.
� Makers van malware zijn al begonnen om te proberen voordeel uit deze situatie te halen en ze verspreiden een nephulpmiddel voor verwijdering (als u zoekt op de naam van dit virus, Trojan.FakeAlert.5, leiden de meeste resultaten naar websites die malware verspreiden).
Update
We begrijpen dat we u last bezorgen. We hebben het probleem voor veel van onze gebruikers al opgelost en we werken onophoudelijk door om alle gebruikers die nog getroffen zijn te helpen.

Zaterdagochtend, rond 8.20 uur PST, is er een update waaraan we werkten te vroeg op onze servers gedownload. Deze update heeft alleen producten getroffen die werken met 64-bit Windows-systemen. Deze update heeft ons gamma met producten voor het grote publiek evenals de oplossingen voor ondernemingen BitDefender Business Security en BitDefender Security for File Servers getroffen.

Sommige versies van BitDefender en Windows-bestanden worden gedetecteerd als "Trojan.FakeAlert.5" en worden in quarantaine geplaatst. Alleen de bestanden .exe, .dll en andere binaire bestanden worden in quarantaine geplaatst (geen afbeeldingen of documenten).

Als gevolg daarvan kon BitDefender op bepaalde machines niet functioneren, toepassingen konden niet worden gestart of Windows kon niet starten.
Om 11 uur heeft ons team de defecte update verwijderd. Sinds die tijd kon geen enkele gebruiker dus nog getroffen worden.

Desalniettemin denken we dat van degenen die wel zijn getroffen slechts een deel de nieuwe update nog niet heeft weten toe te passen en velen zijn al uit de brand geholpen.

We gaan door met het helpen van onze gebruikers die op dit moment nog hulp nodig hebben.

Onze teams werken 24 uur per dag om de impact van deze update te beperken tot een minimum en persoonlijke hulp te bieden aan degenen die dat nodig hebben om het probleem zo snel mogelijk te verhelpen.

We hebben via artikelen met hulp die regelmatig werden bijgewerkt informatie verschaft aan onze gebruikers en we stellen ook oplossingen ter beschikking voor de verschillende configuraties van onze klanten. Daaraan schenken we bijzondere aandacht.

- Gebruikers van oplossingen voor particulieren vinden de beschikbare oplossingen door op deze link te klikken: http://www.bitdefender.com/site/KnowledgeBase/consumer/#638

- Gebruikers van de oplossingen BitDefender Business Client vinden de beschikbare oplossingen door op deze link te klikken: http://www.bitdefender.com/site/KnowledgeBase/consumer/#643

- Gebruikers van de oplossingen BitDefender Security for File Servers vinden de oplossingen voor hun probleem door op deze link te klikken: http://www.bitdefender.com/site/KnowledgeBase/consumer/#642

De klanten die er niet in zijn geslaagd om een oplossing te vinden in de informatie die wij als hulp aanbieden, kunnen contact opnemen met ons assistentieteam. Dat kan rechtstreeks via e-mail, chat, telefoon of op het forum op het volgende adres: http://www.bitdefender.com/site/Main/nousContacter

voor particuliere gebruikers (grote publiek) en gebruikers van professionele oplossingen: http://www.bitdefender.com/nl/contact/

We raden de gebruikers ten zeerste aan om de richtlijnen gepubliceerd door de vertegenwoordigers van BitDefender te volgen. Zij hebben de nodige deskundigheid om de problemen verbonden met alle configuraties aan te roeren.

BitDefender is al bijna 10 jaar een belangrijke leidende figuur op het gebied van veiligheidssoftware. Onze klanten vertrouwen op onze kennis en technologische deskundigheid om hun digitale leven te beschermen.
BitDefender heeft in deze periode altijd zeer professioneel gewerkt om te beantwoorden aan de behoeften van onze klanten. We willen dat u ervan verzekerd bent dat dit incident op zichzelf staat.
We werken er met elk van u aan om uw problemen op te lossen.

Onze welgemeende excuses voor de hinder die dit voor u en voor uw klanten tot gevolg heeft gehad.

Vriendelijke groeten,

Florin Talpes

President-Directeur van BitDefender


Share